четверг, 16 апреля 2020 г.

Українська мова для 7В на 17.04

Тема уроку: "Сполучники сурядності та підрядності". 

Мета уроку:


навчальна:    поглибити  знання  учнів про  сполучник як  службову частину мови,  сформувати  поняття про  сполучники  сурядності та  підрядності,  їх роль у простому і складному реченнях;  удосконалювати  вміння  знаходити сполучники  в тексті, визначати їх групу за значенням, правильно вживати сполучники у власних висловлюваннях;

розвивальна: 
розвивати пам'ять, увагу, творчі здібності, логічне мислення, навички аналізу мовного матеріалу й  культури мовлення;




Прості речення, які входять до складносурядного, можуть бути як двоскладними, так і односкладними:
  •  Проходив дощ, а потім було зимно (Л. Костенко).
Частини складносурядного речення можуть поєднуватись такими сполучниками:
 

1) єднальними і, й, та (у значенні і), ні…ні, що позначають одночасність чи послідовність дій, подій, явищ:
  • Тепло було, й вишні цвіли рясно (Марко Вовчок);
2) протиставними а, але, та (у значенні але), проте, зате, однак, що позначають відношення протиставлення або зіставлення подій чи явищ:
  • Дніпро ще не зовсім звільнився від криги, проте навігація почалася;
3) розділовими або, чи, хоч, то…то, чи…чи, хоч…хоч, не то…не то, або…або, що передають значення несумісності, чергування або взаємовиключення:
    Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила (Леся Українка).
Важливо, що сполучники сурядності завжди ставляться між простими реченнями, які входять до складносурядного і належать всьому реченню в цілому.
Прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою, крапкою з комою або тире.


 




 Домашнє завдання: опрацюй параграф 32, виконай вправу 377, та виконай завдання для уважних 

Завдання для уважних.Тест  
1.Укажіть сполучник.
А) тут;      Б) угорі;       В) і;      Г) із.
2. Позначте рядок, у якому записано лише сполучники.
А)  Бо, а, та, начебто, багато
Б)  або, тому що, з-поміж, і;
В)  вздовж, понад, чи, то;
Г)  й, але, ні..ні, ніби.
3. Знайдіть сурядний єднальний сполучник.
А) а;           Б) але;        В) проте;      Г) і.
4.Позначте повторюваний сурядний розділовий сполучник.
 А) і..і;         Б) ні..ні;      В) або;      Г) або..або.
5. Сполучники сурядності:
     А) з’єднують залежну частину складного речення з головною;
    Б)  поєднують рівноправні, синтаксично незалежні одна від одної мовні одиниці – слова, частини складносурядного речення, однорідні члени речення;
     В)  поєднують частини безсполучникового складного речення;
     Г)  поєднують слова в словосполученні.
6.Визначте рядок, у якому всі сполучники належать до підрядних
 А)  Мовби, проте,але, як;
 Б)  щоб, ніби, коли б, оскільки;
 В)  якщо, чи, що, то..то;
 Г)  ледве, також, або, хоча.

7.Складні сполучники – це:
А)  проте, щоб, якби;
 Б)  коли, як, хоч, мов;
 В) але ж, тому що, для того щоб;
 Г)  ні..ні, якщо..то, або..або.
6.Визначте рядок, у якому всі сполучники належать до підрядних
А)  Мовби, проте,але, як;
Б)  щоб, ніби, коли б, оскільки;
В)  якщо, чи, що, то..то;
Г)  ледве, також, або, хоча.

7.Складні сполучники – це:
А)  проте, щоб, якби;
 Б)  коли, як, хоч, мов;
 В) але ж, тому що, для того щоб;
 Г)  ні..ні, якщо..то, або..або.
9.Укажіть речення, у якому сполучник поєднує однорідні члени речення.
А) Гілки дерева, підтримуючи склепіння крон, немов колони, тяглися стрімко вгору.
Б) Тут і ножиці, і шило, закрутка, пилочка, вилочка, кілька різноманітних ножів.
В) Хвилі несамовито атакували ту скелясту кручу, розбивалися на бризки, щоб блиснути заворожливою веселкою.
Г) Скільки потрібно було днів тихої непомітної боротьби, поки Степан змирився.
10. Укажіть речення,у якому вжито не сполучник, а однозвучне з ним слово.
А)  Що/б сталося, як/би ви не прийшли вчасно?
Б)  Після уроків всі зібралися, що/б  узяти участь у репетиції.
В)  Що/б досягти високої мети в житті, необхідно наполегливо працювати над собою.


 
 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Українська література для 5А і 5Б на 04.05

           Тема уроку: Микола Вінграновський. Коротко про митця.  «Сіроманець».       Мета:- ознайомити учнів із життям і творчістю ...